Sunday, October 11, 2009

Piala Dunia: Brazil tetap turunkan barisan terkuat

TANPA sebarang tekanan, Brazil akan menurunkan sepasukan pemain terbaik yang mampu menangani keadaan tanah tinggi ketika aksi kelayakan Piala Dunia 2010 menentang Bolivia di La Paz, pagi esok (Isnin).

Brazil yang kini mendahului kumpulan kelayakan Zon Amerika Selatan dengan 33 mata, telah pun layak ke pusingan akhir Piala Dunia di Afrika Selatan tahun depan, sebaliknya Bolivia yang berada di tangga kedua terbawah sudah pun tersingkir dari persaingan.

Dunga belum menamakan kesebelasan utama tetapi memberi bayangan dia mungkin melindungi pemain seperti kapten, Gilberto Silva, pemain perancang, Kaka dan penjaring utama, Luis Fabiano daripada keadaan udara nipis di Stadium Hernando Siles di ketinggian 3,600 meter dari aras laut.

Luco, Juan dan Robinho yang masih belum pulih sepenuhnya daripada kesakitan otot, juga mungkin terlepas perlawanan itu.

"Mereka yang punya daya ketahanan tinggi akan beraksi," kata Dunga kepada wartawan di pusat latihan Brazil di Teresopolis.

"Kami ada 22 pemain dalam skuad ini. Tiada pemain pilihan utama atau pun simpanan. Kami akan berbincang dengan pemain malam nanti untuk memutuskan barisan pemain...kami mungkin menukar dua atau tiga pemain tanpa mengubah perwatakan pasukan ini," katanya.

Carta Kelayakan Piala Dunia 2010
Keputusan Kelayakan Piala Dunia 2010
Jadual Kelayakan Piala Dunia 2010

No comments: