Thursday, October 15, 2009

Denmark, Switzerland, Slovakia layak automatik ke Piala Dunia 2010

TIGA lagi negara Eropah melengkapkan kuota sembilan tiket automatik ke pusingan akhir Piala Dunia 2010 di Afrika Selatan selepas berakhirnya aksi kelayakan malam dan awal pagi tadi.

Denmark, Switzerland dan Slovakia mengiringi enam negara yang telah layak lebih awal diketuai juara bertahan, Itali, juara Eropah, Sepanyol serta Jerman, England, Belanda dan Serbia.

Empat lagi tiket menjadi rebutan antara lapan negara yang menduduki tangga kedua terbaik dalam sembilan kumpulan Eropah di mana akan ditentukan menerusi perlawanan play-off pada November depan.

Lapan negara yang perlu melalui perlawanan play-off untuk melayakkan diri ke Afrika Selatan tahun depan ialah Perancis, Portugal, Greece, Slovenia, Russia, Bosnia, Ukraine dan Republik Ireland.

Negara favorite yang gagal melayakkan diri ke Piala Dunia ialah Sweden, Republik Czech serta giant-killer EURO 2008, Turki.

Dalam aksi awal pagi tadi Portugal menewaskan Malta 4-0 untuk menduduki tangga kedua kumpulan A manakala juara EURO 2004, Greece menang 2-1 ke atas Luxembourg untuk berada di tangga kedua kumpulan B.

Ukraine pula membelasah Andorra 6-0 sekali gus mengetepikan Croatia yang menang 2-1 ke atas Kazakhstan untuk berada di tangga kedua dengan perbezaan hanya satu mata.

Sweden gagal memintas Portugal dalam saingan kumpulan satu, sekali pun menang 4-1 ke atas Albania setelah finalis EURO 2004 itu berkelebihan satu mata untuk merebut slot melalui perlawanan play-off.

Keputusan penuh aksi kelayakan Piala Dunia 2010
Carta kedudukan kelayakan Piala Dunia mengikut zon
18 Negara telah layak ke pusingan akhir Piala Dunia

No comments: