Thursday, October 15, 2009

Piala Dunia: Argentina layak, Uruguay play-off


JUARA dunia dua kali, Argentina terselamat daripada mala petaka selepas jaringan tunggal Mario Bolatti di hujung perlawanan memastikan skuad bimbingan Diego Maradona itu menang tipis 1-0 ke atas Uruguay sekali gus layak beraksi secara automatik ke pusingan akhir Piala Dunia 2010 di Afrika Selatan.

Kemenangan itu membolehkan Argentina menghuni tangga keempat carta kelayakan dengan mengumpul 28 mata iaitu kedudukan terakhir Zon Amerika Selatan untuk tiket automatik ke pusingan akhir Piala Dunia tahun depan.

Taktikal legenda bola sepak dunia itu sekali lagi menjadi apabila beliau membawa masuk Mario Bolatti menggantikan penyerang Real Madrid, Gonzalo Higuain pada minit ke-79.

Penyerang tengah kelab Huracan di Argentina itu tidak mensia-siakan kepercayaan Maradona apabila menjaringkan gol kemenangan negaranya pada minit ke-84 untuk memastikan tiket ke Afrika Selatan berada dalam genggaman.

Bagi Uruguay pula, peluang untuk beraksi di pusingan akhir Piala Dunia belum tertutup apabila satu lagi pasukan pencabar, Venezuela sekadar seri tanpa jaringan dengan Brazil sekali gus membuka peluang buat Uruguay untuk kekal di tangga kelima yang membawa mereka ke perlawanan play-off menentang pasukan tangga keempat Zon CONCACAF.

Keputusan penuh aksi kelayakan Piala Dunia 2010
Carta kedudukan kelayakan Piala Dunia mengikut zon

No comments: