Thursday, October 15, 2009

Piala Dunia: 23 negara layak, 12 tunggu play-off

LIMA lagi pasukan kebangsaan menjadikan jumlah 23 negara telah berjaya melayakkan diri secara automatik ke Kejohanan Piala Dunia 2010 di Afrika Selatan selepas semua zon (kecuali zon Afrika) selesai melangsungkan aksi pusingan kelayakan.

Negara terbaru yang layak ialah bekas juara dua kali, Argentina dari Zon Amerika Selatan dan Honduras (CONCACAF) serta tiga negara dari Zon Eropah atau UEFA iaitu Denmark, Switzerland dan Slovakia.

(Imej menunjukkan senarai 23 negara yang telah layak ke Piala Dunia 2010 berdasarkan urutan ranking dunia FIFA bulan September 2009 - dalam kurungan -)

Enam lagi tiket pusingan akhir menjadi rebutan di kalangan 12 negara dari lima zon. Lapan negara terbabit ialah dari Zon Eropah iaitu Perancis, Portugal, Greece, Slovenia, Russia, Bosnia, Ukraine dan Ireland.

Satu perlawanan membabitkan Zon Asia-Oceania iaitu Bahrain dan New Zealand dan satu lagi membabitkan Zon Amerika Selatan-Amerika Utara (CONCACAF) iaitu Uruguay menentang Costa Rica.

Manakala tiga lagi tiket (automatik) ialah di kalangan negara Zon Afrika yang masih belum menyelesaikan aksi pusingan kelayakan.

Negara yang telah layak mengikut zon:

ZON EROPAH:

Belanda, England, Sepanyol, Jerman, Serbia, Itali, Denmark, Switzerland, Slovakia.

ZON ASIA:

Jepun, Australia, Korea Selatan, Korea Utara.

ZON AFRIKA:

Afrika Selatan (tuan rumah), Ghana, Ivory Coast.

AMERIKA SELATAN:

Brazil, Paraguay, Chile, Argentina.

AMERIKA UTARA:

Mexico, Amerika Syarikat, Honduras.

Carta Kelayakan Piala Dunia 2010
Keputusan Kelayakan Piala Dunia 2010

No comments: