Tuesday, October 6, 2009

Piala Dunia B-20: Itali, Korea mara ke Suku Akhir


ITALI mengejutkan Sepanyol apabila menewaskan lawan yang terpaksa bermain 10 orang itu 3-1 pada aksi pusingan kedua kalah mati untuk mara ke Suku Akhir Kejohanan Piala Dunia FIFA Bawah 20 Tahun, di Kaherah malam tadi.

Sepanyol yang dilabel pasukan pilihan selepas menjuarai Kumpulan B dengan rekod 19 gol tanpa bolos sebarang jaringan daripada tiga perlawanan awal mula goyah apabila Alberto Botio dilayang kad merah pada minit ke-28.

Namun Itali gagal menembusi gawang Sepanyol sehingga berakhir permainan babak pertama.

Bagaimanapun kekebalan benteng Sepanyol akhirnya roboh apabila Mattia Mustacchio berjaya menewaskan Sergio Asenjo 10 minit selepas babak kedua bersambung diikuti jaringan kedua menerusi Andrea Mazzarani enam minit kemudian.

Aaron Niguez berjaya menghidupkan peluang Sepanyol selepas berjaya menyempurnakan tendangan penalti pada minit ke-66, namun Mustacchio berjaya mematahkan kebangkitan skuad The Matador itu apabila sekali berjaya menewaskan Asenjo untuk gol kedua peribadi dan ketiga Itali.

Di peringkat Suku Akhir nanti, Itali akan berdepan pemenang perlawanan antara dua pasukan sebenua, Ghana dan Afrika Selatan.

Sementara itu wakil tunggal Asia, Korea Selatan berjaya meneruskan saingan ke peringkat Suku Akhir selepas mengejutkan Paraguay 3-0.

Kesemua jaringan gol Korea dijaringkan pada babak kedua menerusi Kim Bo Kyung pada minit ke-55 dan dua jaringan daripada Kim Min Woo (m-60 dan 70).

Keputusan Penuh Piala Dunia B-20

No comments: