Monday, January 14, 2008

Real Madrid kekal di persada liga

Dua gol Nistelrooy pastikan Real lebar jurang mata

MADRID: Dua gol lewat perlawanan oleh penyerang kelahiran Belanda, Ruud van Nistelrooy memastikan Pendahulu Liga Primera Sepanyol, Real Madrid kekal mengungguli carta liga apabila menewaskan pasukan tercorot, Levante 2-0.

Dengan Barcelona memenangi perlawanan sehari sebelumnya, membenam Murcia 4-0, Real perlu menewaskan lawan mereka untuk terus selesa memimpin carta liga.
dengan kelebihan tujuh mata.

Walaupun berada di kedudukan terbawah liga dengan hanya mengumpul lapan mata, Levante ternyata bukan lawan yang mudah untuk dijinakkan barisan bintang Real Madrid.

Pasukan tuan rumah yang hanya menjaring satu gol dan memungut hanya satu mata daripada lima perlawanan terakhir, Levante berjaya menunjukkan permainan berkualiti dan berupaya mempertahankan kubu mereka daripada dibolosi sepanjang separuh masa pertama.

Bagaimanapun segalanya berubah buat tuan rumah pada 15 minit terakhir perlawanan apabila hantaran lintang pemain gantian, Gonzalo Higuain terkena tangan Jose Serrano untuk pengadil menghadiahkan sepakan penalti kepada pelawat.

Nistelrooy yang mengambil sepakan tenang untuk memecah kebuntuan jaringan buat Real.

Bekas penyerang Manchester United itu sekali lagi tenang mengawal bola umpanan Guti untuk jaringan kedua peribadi dan pasukannya pada malan tersebut.

Sementara itu, Athletico Madrid merampas kedudukan tempat ketiga dengan kemenangan tipis 1-0 ke atas Valencia hasil jaringan Sergio Aguero dibantu kekalahan mengejut Espanyol di tangan Almeria dengan keputusan yang sama.

No comments: