Wednesday, January 30, 2008

Piala Afrika: Ivory Coast kekal rekod tanpa kalah

Kekalahan Mali bantu Nigeria layak

IVORY Coast muncul pasukan kedua selepas tuan rumah, Ghana layak ke suku akhir dengan rekod kemenangan 100% apabila membenam Mali 3-0 di Accra, awal pagi tadi.

Gol-gol jaringan Didier Drogba, Marc Zoro dan Boubacar Sanogo memastikan finalis 2006 itu mengekalkan rekod tanpa kalah dan bakal bertemu naib juara Kumpulan A, Guinea di peringkat suku akhir.

Kemenangan itu juga menyelamatkan pasukan favorite, Nigeria daripada tersingkir awal yang memungut mata sama dengan saingan terdekat, Mali, hanya perbezaan jaringan yang kecil menyaksikan skuad The Super Eagles itu mara ke saingan lapan terakhir.

Bintang Chelsea, John Obi Mikel muncul wira Nigeria apabila menjaringkan satu gol dan mencipta satu lagi peluang membolehkan mereka menewaskan Benin 2-0 sekaligus menyingkirkan Mali daripada saingan kalah mati yang terpaksa berpuashati sekadar di tempat ketiga.

Bagaimanapun mereka bakal berdepan tugas sukar apabila diundi bertemu pasukan tuan rumah kejohanan, Ghana yang menjuarai Kumpulan A di saingan suku akhir kelak.

No comments: