Sunday, January 27, 2008

Bola Sepak Piala Afrika: Cameroon hidup peluang ke suku akhir

Eto'o selangkah pecah rekod penjaring terbanyak sepanjang masa

BEKAS juara empat kali, Cameroon kembali mencerahkan peluang untuk mara ke pusingan suku akhir selepas membenam Zambia 5-1 pada saingan Kumpulan C awal pagi tadi.

Selepas tewas kepada juara bertahan, Mesir 2-4 pada perlawanan pembukaan, skuad The Lions tidak menghadapi masalah untuk menjinakkan Zambia.

Kejayaan besar tersebut menjadi lebih bermakna apabila penyerang terbaiknya, Samuel Eto'o menyamai rekod jaringan sepanjang masa kejohanan itu apabila menyempurnakan gol keempat pasukan menerusi sepakan penalti.

Gol tersebut juga adalah yang ketiga buat Eto'o di Ghana menjadikan jaringan keseluruhan dihasilkan sepanjang penyertaannya dalam kejohanan tersebut kepada 14.

Jika beliau berjaya menjaringkan gol dalam perlawanan terakhir kumpulan menentang Sudan Rabu (awal pagi Khamis) ini bermakna penyerang Barcelona itu akan memecah rekod kejohanan berusia 38 tahun sebagai penjaring terbanyak Piala Negara-Negara Afrika milik pemain Ivory Coast, Laurent Pokou yang dcipta pada 1970.

Sementara itu penyandang juara, Mesir meneruskan rentak cemerlang dengan menang bergaya ke atas Sudan 3-0 untuk mencerahkan peluang mengekal kejuaraan yang dimenangi dua tahun lalu.

Juara bertahan itu mengatasi kekentalan Sudan apabila mendahului pasukan lawannya menerusi jaringan penalti Hosni Abd Rabou di separuh masa pertama sebelum menambah dua gol kilat melalui pemain gantian, Mohamed Aboutrika, selepas permainan diteruskan dalam separuh masa kedua.

Sudan menyajikan persembahan bersemangat pada awal permainan tetapi sebaik sahaja penjaga gawangnya, Mahjoub El Moez melakukan kesilapan memberi tendangan penalti, Mesir terus menguasai perlawanan.

No comments: