Tuesday, January 22, 2008

Liga Perdana Inggeris (EPL)


Liverpool cicir mata lagi - Crouch muncul penyelamat

Liverpool kini semakin tercicir daripada pemburuan gelaran Liga Perdana Inggeris apabila sekadar seri 1-1 menentang Aston Villa di Anfield, awal pagi tadi.

Meskipun mencipta hampir sedozen peluang di hadapan gawang lawan namun segalanya serba tidak menjadi buat anak-anak buah Rafael Benitez.

Bermain di hadapan penyokong sendiri, The Cops bermula baik apabila kerap kali mengancam kubu lawan. Hasilnya gol pertama muncul menerusi Yossi Benayoun pada minit ke-19 untuk memberi kelebihan buat tuan rumah.

Bagaimanapun pelawat bangkit di babak kedua dan berhasil mencipta dua gol dalam tempoh tiga minit menerusi jaringan Marlon Harewood dan gol sendiri pertahanan Liverpool, Fabio Eurelio pada minit ke-69 dan 72.

Ketika pelawat dilihat mampu membawa balik tiga mata penuh, penyerang tinggi lampai, Peter Crouch menyelamatkan Liverpool daripada menanggung aib di depan penyokong sendiri dengan gol menarik dua minit sebelum waktu sebenar tamat.

Meskipun hanya mampu mengutip satu mata, pengurus Liverpool, Rafael Benitez ternyata lega dengan situasi tersebut.

"Kami menguasai permainan dan mencipta banyak peluang, tapi kami gagal menghasilkan gol kedua untuk memberi tekanan kepada lawan. Kalau kami menjaring gol kedua, saya yakin kami akan menambah lebih banyak gol karena kami bermain lebih bagus (daripada mereka)," kata Benitez agak kesal seperti dilapor di laman web rasmi Liverpool (22/1/2008).

"Pada masa rehat saya nyatakan kepada para pemain bahawa jika kamu tidak upaya menambah jaringan, maka kamu akan memberikan harapan pada lawan dan itulah yang terjadi. Mereka menunggu (mendapat) tendangan bebas dan mereka menjaring gol setelah memperoleh dua bola mati," katanya.

"Kami memiliki peluang menang, tapi kami tak mampu meraihnya dan pada akhirnya anda harus senang kerana kami mungkin boleh tewas," tambahnya lagi.

Liverpool kini berada di tangga kelima liga berkongsi 40 mata dengan Aston Villa, namun kelebihan jaringan membezakan kedua-dua pasukan.

Bagaimanapun dengan hanya satu mata yang mampu dikutip, Liverpool kini ketinggalan 14 mata dengan pendahulu liga, Manchester United, situasi yang dianggap sukar buat The Reds untuk merangkul kejuaraan.

No comments: