Wednesday, January 23, 2008

Copa Italia harapan realistik Juventus

JUVENTUS yang tidak beraksi di peringkat Eropah sedar bahawa harapan untuk merangkul kejuaraan Liga Serie A musim ini hampir pudar.

Berada di tempat ketiga carta liga bukanlah sesuatu yang buruk tetapi ketinggalan sedozen mata dengan pendahulu, Inter Milan boleh dikatakan agak mustahil untuk merampas kejuaraan yang terlepas dari genggaman dua musim lalu gara-gara skandal mengatur perlawanan.

Justeru pasukan yang dilatih bekas bos Chelsea itu mengambil serius kejuaraan Piala Itali, satu-satunya gelaran yang masih boleh dikejar mereka musim ini.

Bagaimanapun, tugas getir pastinya dihadapi buat anak buah Claudio Ranieri kerana lawan yang bakal ditentang bukan calang-calang pasukan, juara bertahan Serie A dan pendahulu carta liga ketika ini, Inter Milan.

Jika silap percaturan bermakna harapan untuk sekurang-kurangnya menjulang satu piala musim ini pasti berkecai.

Kedua-dua pasukan itu sudah membuktikan pada pusingan sebelum ini bahawa mereka tetap mengambil serius kejohanan itu dan bermain atas alasan berlainan.

Inter yang dibarisi ramai pemain barisan kedua, mahu membuktikan bahawa mereka sebenarnya layak untuk disenaraikan dalam skuad utama dan Piala Itali akan menjadi landasan terbaik mereka untuk membuktikan keupayaan masing-masing.

Perkara itu dibuktikan barisan Inter yang membenam Reggina 7-1 menerusi agregat pada pusingan sebelum ini manakala Juve bangkit daripada ketinggalan 2-1 pada perlawanan pertama dan mengatasi Empoli 5-3 sekali gus menempah tiket untuk bertemu pendahulu Serie A itu.

Inter mungkin turun selaku pasukan pilihan tapi Juventus pula membariskan pemain lebih berpengalaman.

Begitupun, jurulatih Juve, Claudio Ranieri tidak menjangka pasukannya akan meniti laluan mudah.

“Kami akan bermati-matian. Pada peringkat liga, kami sudah melakukan yang terbaik. Kami ketinggalan dan menyamakan kedudukan menerusi (Mauro) Camoranesi. Kami mahu layak ke pusingan seterusnya dan kami akan mengharunginya,” katanya.

Juve mengikat Inter dengan keputusan 1-1 di Turin menerusi jaringan Camoranesi yang menghampakan lawan yang membuka jaringan menerusi Julio Cruz.

Pada satu lagi perlawanan, Roma bertandang ke Sampdoria tapi akan bermain tanpa penyokong kerana mereka dilarang memasuki stadium Genoa.

Udinese menentang Catania manakala Lazio akan menanti kunjungan Fiorentina.

No comments: