Wednesday, January 30, 2008

Liga Perdana Inggeris: Arsenal di puncak liga

Manchester perlu tewaskan Portsmouth untuk kembali terajui liga

BINTANG Arsenal, Emmanuel Adebayor sekali lagi memain peranan utama di sebalik kejayaan skuad The Gunners membelasah Newcastle 3-0 dalam saingan Liga Perdana Inggeris (EPL) awal pagi tadi.

Lebih manis kemenangan itu membolehkan barisan bimbingan Arsene Wenger itu merampas kedudukan tangga teratas EPL daripada Manchester United yang hanya akan berentap awal pagi esok dengan Portsmouth di Old Trafford.

Bagaimanapun Red Devils boleh merampas kembali kedudukan itu seandainya mereka menewaskan Portsmouth pagi esok.

Arsenal yang mengharungi tujuh perlawanan tanpa kalah sebelum pertemuan dengan Newcastle menguasai sepenuhnya pertembungan itu lebih-lebih lagi beraksi di halaman sendiri.

Kemenangan itu juga hadir dalam tempoh empat hari selepas anak buah Wenger turut menang dengan keputusan serupa dengan lawan sama pada pertemuan ulangan pusingan keempat Piala FA.

Pemain Togo, Emmanuel Adebayor yang tidak beraksi pada Kejohanan Piala Afrika di Ghana sekali lagi memain peranan utama di sebalik kemenangan cemerlang itu.

Penyerang itu menanduk masuk gol pertama Arsenal hasil hantaran lintang rakan sepasukan Mathiew Flamini di minit ke-40 sebelum pemain Perancis itu menyempurnakan jaringan kedua di minit ke-72.

Pemain muda Sepanyol, Francesc Fabregas menambahkan lagi derita buat pasukan bimbingan Kevin Keegan itu apabila beliau menyempurnakan hantaran Bendtner 10 minit sebelum perlawanan sebenar tamat.

Dalam perlawanan berasingan Bolton sekadar seri tanpa jaringan dengan Fulham, Middlesbrough menewaskan Wigan 1-0 dan Sunderland mengatasi Birmingham City 2-0.

Dengan kemenangan itu Arsenal menerajui liga dengan memungut 57 mata, diikuti Manchester, 54, Chelsea, 50 dan Everton di tangga keempat dengan 42 mata.

No comments: