Thursday, September 24, 2009

La Liga: Barcelona amuk, rampas takhta liga


JUARA bertahan, Barcelona kembali merampas takhta Liga Sepanyol dengan kemenangan selesa 4-1 di Racing Santander untuk mengekalkan rekod kemenangan bersih awal musim ini.

Bintang Argentina, Lionel Messi menjaringkan dua gol, termasuk satu hasil gerakan solo untuk muncul pendahulu penjaring terbanyak liga dengan lima gol.

Penyerang baru, Zlatan Ibrahimovic turut mengekalkan rentak meledak gol dalam setiap perlawanan dan setakat ini sudah menjaringkan empat gol.

Zlatan Ibrahimovic menanduk bola lintang Messi dari jarak dekat dan bola yang melantun ditanduk oleh Henrique untuk gol pembukaan Barcelona pada minit ke-20.

Pada minit ke-24, Xavi Hernandez dan Messi saling bertukar hantaran berhampiran kawasan penalti Santander sebelum pemain sayap Argentina itu menjaringkan gol menerusi sepakan kaki kiri.

Tiga minit kemudian, pemain pertahanan, Gerard Pique mengawal bola hantaran ke belakang Ibrahimovic dalam kawasan penalti sebelum dia merembat deras melepasi penjaga gol Antonio Rodriguez.

Barcelona meneruskan penguasaan di sepanjang perlawanan menyebabkan Santander gagal meraih walau satu pun peluang gol di babak pertama.

Ibrahimovic, yang menjaringkan gol dalam semua empat perlawanan liga, terpaksa mendapatkan rawatan akibat kecederaan pergelangan kaki pada minit ke-46.

Dia masuk semula ke dalam padang namun kemudiannya digantikan oleh Pedro Rodriguez pada minit ke-53.

Barcelona beraksi lebih mudah di babak kedua namun Messi menghangatkan permainan pada minit ke-68 apabila mengelecek pemain pertahanan Santander berhampiran kawasan penalti dan melepaskan rembatan kaki kiri tepat ke penjuru gawang.

Jaringan kelimanya setakat ini menjadikan dia penjaring terbanyak liga.

Jurulatih Barcelona, Pep Guardiola mengeluarkan pemain Argentina itu seminit kemudian dan memasukkan Andres Iniesta, yang baru sahaja beraksi setelah pulih dari kecederaan.

Santander akhirnya berjaya menjaringkan gol pada minit ke-71 apabila pemain sayap Oscar Serrano mengelecek pemain pertahanan Barcelona dan pemain itu merembat dengan kaki kiri ke penjuru kiri gawang.

Keputusan perlawanan lain

No comments: