Thursday, September 24, 2009

Piala Carling: Tottenham, Everton kenduri gol


TOTTENHAM dan Everton mengesahkan laluan ke pusingan keempat Piala Liga Inggeris (Carling Cup) selepas menang besar ke atas lawan masing-masing di pusingan ketiga awal pagi tadi.

Finalis musim lalu, Spurs yang bertandang ke Deepdale membelasah tuan rumah, Preston North End 5-1 hasil jaringan hatrik penyerang tinggi lampai, Peter Crouch.

Dua lagi gol Spurs masing-masing dijaringkan Jermain Defoe pada babak pertama manakala Robbie Keane menghasilkan jaringan tiga minit sebelum tamat masa perlawanan sebenar.

Gol saguhati tuan tuan rumah pula dijaringkan penyerang gantian, Chris Brown pada minit ke-83.

Kemenangan berkenaan sedikit sebanyak menjadi penawar buat pengurus Spurs, Harry Redknapp selepas pasukan kendaliannya itu tewas dua perlawanan berturut-turut kepada Manchester United dan Chelsea dalam saingan Liga Perdana Inggeris sebelum ini.

Pada saingan musim lalu, Spurs kurang bernasib baik apabila tewas menerusi penentuan penalti di tangan Manchester United selepas perlawanan sebenar terikat tanpa sebarang jaringan.


Sementara itu pasukan pertengahan Liga Perdana, Everton membelasah satu lagi wakil EPL, Hull City 4-0 di tempat lawan untuk meneruskan saingan ke pusingan keempat.

The Toffees mendahului tuan rumah 3-0 pada babak pertama hasil jaringan Ayegbeni Yakubu pada minit ke-11, Jo (m-20) dan Dan Gosling (m-24).

Satu lagi gol pasukan pelawat dijaringkan oleh pemain tengahnya, Leon Osman pada minit ke-57.

Sementara itu di VILLA PARK, tuan rumah, Aston Villa sekadar menang tipis 1-0 ke atas pasukan Liga Kejuaraan, Cardiff City menerusi jaringan tunggal Gabriel Agbonlahor pada minit ketiga.

Keputusan pusingan ketiga Piala Carling 2009/10

No comments: