Sunday, September 27, 2009

EPL: Aksi hebat Mannone julang Arsenal


JARINGAN tunggal penyerang Belanda, Robin van Persie pada babak kedua sudah cukup buat Arsenal mencuri tiga mata penuh daripada Fulham selepas aksi penuh bertenaga pasukan tuan rumah digagalkan oleh tindakan menyelamat hebat penjaga gol The Gunners, Vito Mannone.

Penjaga gol yang mengambil alih posisi ditinggalkan Manuel Almunia akibat kecederaan itu tidak menghampakan kepercayaan diberi pengurus The Gunners, Arsene Wenger apabila berjaya menyelematkan semua lapan percubaan tepat pasukan tuan rumah.

Arsenal beraksi selepas mengetahui pendahulu liga, Chelsea kecundang di tangan Wigan dan tiga mata dipungut malam tadi membolehkan mereka merapatkan jurang untuk meneruskan saingan memburu gelaran liga yang kali terakhir dimenangi pada musim 2003/04.

Mempunyai satu lagi perlawanan dalam tangan Arsenal memanjat ke tangga kelima liga selepas mengumpul 12 mata, satu tangga mengatasi Manchester City, namun kedudukan mungkin berubah jika City berjaya menundukkan West Ham dalam aksi yang berlangsung lewat dua hari daripada pencabar lain.

Skuad bimbingan Mark Hughes itu hanya tewas sekali dalam aksi sengit menentang juara bertahan, Manchester United di Old Trafford minggu lalu.

Jika berjaya mengatasi West Ham dengan defisit jaringan melebihi dua gol, City mampu melonjak ke tangga keempat di belakang Liverpool namun masih mempunyai kelebihan satu perlawanan dalam tangan.

Keputusan Perlawanan EPL

No comments: