Thursday, March 19, 2009

Piala UEFA: Man City, Hamburg punyai kelebihan

SELEPAS aksi mantap pada perlawanan pertama, Manchester City dan Hamburg dilihat bersedia untuk melangkah ke suku akhir Piala UEFA awal pagi esok manakala juara bertahan, Zenit St Petersburg masih berdepan halangan jika mahu terus bersaing.

Ketika masih mempunyai khidmat Andrey Arshavin, Zenit merangkul gelaran juara musim lalu, tapi mereka kini tewas 2-0 di tangan kelab Itali, Udinese dan kelab Rusia itu berdepan penyingkiran jika gagal bangkit.

Setahun lalu, kelab bimbingan Dick Advocaat mampu melakar kejutan walaupun tewas 3-1 di Marseille tetapi bangkit memenangi pertemuan itu menerusi kelebihan jaringan di tempat lawan. Tetapi kali ini, mereka tidak mempunyai modal di tempat lawan.

Dengan keupayaan kelab Inggeris mengetepikan saingan kelab Itali pada Liga Juara-Juara, Udinese adalah satu-satunya wakil Itali yang tinggal untuk saingan peringkat Eropah dan mengetepikan penyandang juara itu mampu mengubat luka.

Seperti Udinese, Manchester City turut mempunyai kelebihan 2-0 hasil pertemuan pertama ketika menentang kelab Denmark, Aalborg. dan pemain tengah, Stephen Ireland berkata City dijangka tidak berdepan masalah untuk mara.

Hamburg yang dibimbing bekas jurulatih Spurs, Martin Jol, mencurahkan segala ilmunya bagi membolehkan pasukan itu bersaing untuk merebut gelaran liga tempatan.

No comments: