Wednesday, March 18, 2009

Benitez optimis peluang Liverpool rangkul gelaran


"JIKA kami boleh menewaskan (Manchester) United dan (Real) Madrid, kami boleh menewaskan sesiapa saja," demikian reaksi pengurus Liverpool, Rafael Benitez susulan perlawanan di Old Trafford Sabtu lalu yang menyaksikan Liverpool mengaibkan tuan rumah 4-1.

Sebelum bertemu United, Liverpool turut 'berkenduri' gol apabila membelasah juara Liga Sepanyol musim lalu, Real Madrid 4-0 pada aksi suku akhir Liga Juara-Juara Eropah.

Justeru itu tidak pelik apabila Benitez dan anak-anak buahnya kini dibuai keyakinan bahawa mereka mampu menamatkan penantian 19 tahun peminat-peminat The Reds untuk menjulang gelaran Liga Perdana Inggeris (EPL) musim ini.

Ketika ini Liverpool masih ketinggalan empat mata di belakang United dengan berkongsi 61 mata bersama Chelsea, namun terpaksa merelakan The Blues memintas mereka berdasarkan kelebihan jaringan yang memihak barisan anak didik Guus Hiddink itu.

Begitu pun untuk merampas gelaran EPL bukanlah suatu tugas mudah buat Benitez memandangkan mereka masih perlu mengharapkan United tewas beberapa perlawanan sebelum berkira-kira untuk memintas juara bertahan itu.

Menyedari keadaan itu Benitez berharap kelab-kelab lain berupaya menyekat United daripada terus memungut mata penuh seterusnya menggagalkan misi anak didik Alex Ferguson untuk membolot lima kejuaraan musim ini.

"Kami telah menunjukkan caranya. United beraksi dengan penuh yakin dan sekurang-kurangnya sekarang orang sudah nampak yang mereka boleh ditewaskan.

"Pesanan saya untuk semua pasukan, United memang hebat ketika menyerang, tetapi ketika bertahan, mereka ada kelemahan dan kami telah memanfaatkan kelemahan itu," jelas Benitez.

No comments: