Monday, March 23, 2009

Aston Villa mangsa amukan Liverpool


LIVERPOOL membuktikan ungkapan 'mampu menewaskan siapa sahaja' selepas beraksi garang untuk membenam Aston Villa 5-0 di Anfield awal pagi tadi.

Ketua pasukan, Steven Gerrard sekali lagi menjadi nadi kemenangan besar itu dengan melakukan jaringan hatrik ke atas pasukan bimbingan Martin O'neil itu.

Pada perlawanan berkenaan, Liverpool hanya mengambil masa lapan minit untuk mendahului Villa.

Jaringan pembukaan itu hadir menerusi rembatan Dirk Kuyt dari dalam kotak penalti hasil sepakan percuma daripada Steven Gerrard.

Selepas itu mereka terus garang seperti Harimau yang sedang lapar membaham mangsa.

Larian Gerrard di kawasan tengah sudah cukup untuk mengkucar-kacirkan benteng lawan.

Hasilnya, mereka mudah mencari ruang untuk menambah jaringan.

Ketika perlawanan berusia 33 minit, Liverpool sudah memperoleh gol kedua menerusi percubaan Alberto Reira dan enam minit selepas itu, Gerrad pula mencatat nama sebagai penjaring untuk gol ketiga pasukannya hasil daripada sepakan penalti.

Pengadil menghadiahkan sepakan tersebut selepas pertahanan Villa menjatuhkan Reira dalam kotak penalti dan Gerrard yang mengambil tugas tersebut mudah menyempurnakannya.

Dalam keadaan tertekan, Villa turut mendapat beberapa peluang untuk mengurangkan jurang gol.

Peluang terbaik mereka hadir pada minit ke-31 menerusi percubaan Luke Young, tetapi rembatannya diselamatkan oleh penjaga gol tuan rumah, Pepe Reina.

Pada separuh masa kedua, rentak Liverpool semakin garang.

Serangan bertali arus dan pertahanan lawan terus dipaksa bekerja keras.

Selepas empat minit babak kedua bermula, The Reds sudah mendahului 4-0 menerusi sepakan percuma daripada Gerrard di luar kotak penalti.

Kegarangan mereka tidak terhenti setakat itu, sebaliknya terus melancarkan gerak berbahaya.

Sebaik perlawanan memasuki minit ke-65, Liverpool sekali lagi dihadiahkan sepakan penalti dan seperti diduga, Gerrard mudah menyempurnakannya untuk membolehkan mereka mendahului 5-0.

Untuk menambahkan lagi malam derita Villa itu, penjaga gol Villa, Brad Friedel pula dilayangkan kad merah oleh pengadil selepas mengasari Fernando Torres.

1 comment:

Anonymous said...

liverpool the best team in europe.. man u out of date hu2