Saturday, March 21, 2009

Peluang United pertahan mahkota Eropah


MANCHESTER United mempunyai laluan selesa untuk mengekalkan mahkota Liga Juara-Juara Eropah musim ini berdasarkan undian peringkat suku akhir semalam.

Orang yang paling gembira dengan undian tersebut sudah tentu pengurusnya, Sir Alex Ferguson yang menyaksikan Manchester United berdepan FC Porto, kemungkinan pasukan paling lemah yang masih meneruskan cabaran peringkat suku akhir.

Bahkan jika berjaya melepasi halangan suku akhir laluan United ke final tetap cerah apabila berjaya mengelak pertemuan dengan dua pasukan bekas juara, Barcelona dan Liverpool atau pun Chelsea.

Sebaliknya United berpotensi untuk berdepan kelab senegara, Arsenal di peringkat empat pasukan terakhir atau kemungkinan bertemu Villareal jika wakil Sepanyol itu berjaya menumpaskan The Gunners di suku akhir.

“Undian ini baik untuk kami, kami pernah menentang Porto sebelum ini dan sudah pasti, kami menghormati mana-mana kelab Portugal.

“Kami menerima bantuan besar daripada individu Portugal bermula dengan Carlos Queiroz (bekas penolong jurulatih) tapi, kini dengan Cristiano Ronaldo dan Nani. Jadi, kami memahami bola sepak Portugal,” kata Ferguson.

Bagaimanapun jika sejarah berulang kembali, Porto bakal memberikan masalah besar buat United apabila kelab dari Portugal itu menghancurkan impian anak didik Ferguson di pusingan kedua pada 2004 seterusnya muncul juara tahun berkenaan.

No comments: