Sunday, May 4, 2008

United mula terbayang mahkota liga

MANCHESTER United semakin hampir untuk memenangi gelaran Liga Perdana England selepas menang 4-1 ke atas West Ham United malam tadi.

Cristiano Ronaldo muncul wira selepas meledakkan dua gol untuk melebarkan rekod jaringan kepada 40 gol sepanjang musim ini.

Begitupun kemenangan skuad kendalian Alex Ferguson itu dicemari dengan insiden kad merah selepas Nani menanduk kapten West Ham, Lucas Neill.

Pemain sayap Portugal itu bakal terlepas perlawanan terakhir musim ini menentang Wigan Athletic di mana United dijangka merangkul gelaran liga buat kali ke-17.

Meskipun sudah mengesahkan tempat ke perlawanan akhir Liga Juara-Juara dengan menewaskan Barcelona Rabu lalu, United mengharapkan kemenangan pertama daripada tiga perlawanan terakhir selepas tewas 1-2 kepada Chelsea Sabtu lalu dan seri 1-1 di Blackburn Rovers.

Kemenangan dengan agregat 1-0 ke atas Barcelona dianggap sebagai suntikan semangat kepada pemainnya selepas tewas di Stamford Bridge dua minggu lepas.

Dengan ketiadaan Wayne Rooney dan Nemanja Vidic yang masih mengalami kecederaan, pengurus United itu menurunkan kesebelasan pemain yang sama ketika mengalahkan Barca.

"Saya puas hati kerana pemain beraksi dengan baik meskipun mereka agak keletihan pada separuh masa kedua. Strategi kami pada babak kedua adalah untuk mematikan gerakan pasukan lawan dan hasilnya kami memperoleh empat gol ini," kata Ferguson.

"Kami berjaya melakukannya dan ini adalah hari yang penting bagi kami. Kami mempunyai peluang yang lebih cerah untuk memenangi gelaran liga."

Pada perlawanan itu Ronaldo meletakkan United di hadapan seawal minit ketiga dan menjadikan kedudukan 2-0 pada minit ke-24.

Dua minit kemudian Carlos Tevez menambah jaringan ketiga United.

Begitupun dua minit selepas itu, Dean Ashton merapatkan jurang sebelum United mengukuhkan kedudukan menerusi Michael Carrick pada minit ke-59.

No comments: