Saturday, May 3, 2008

Perlawanan menarik hari ini - 3 Mei 08

Man United lwn West Ham (7.45 malam)

MANCHESTER United tentunya tidak akan memandang remeh lawan yang akan dihadapinya malam ini. Apa tidaknya United seringkali menghadapi masalah apabila menentang pasukan bimbingan Alan Curbishley ini.

Musim lalu United tewas kedua-dua perlawanan liga ketika menentang West Ham. Musim ini West Ham sekali lagi memberikan igauan ngeri kepada anak buah Alex Ferguson.

Mereka tewas 1-2 pada perlawanan pertama di Upton Park, akhir Disember lalu. Menariknya kedua-dua gol West Ham dijaringkan dalam tempoh lima minit ketika perlawanan berbaki 13 minit. Ronaldo pula gagal menjaringkan gol apabila dihadiahkan sepakan penalti.

Perlawanan ini bukan saja penting buat United, malah Chelsea juga sangat berharap keputusan mengejut akan berlaku di Old Trafford malam ini.

Fulham lwn Birmingham (11.00 malam)

Kedua-dua kelab bergelut untuk mengelakkan diri daripada tersingkir ke liga bawahan. Birmingham berada satu tangga di atas Fulham dengan 32 mata, dua mata mengatasi lawannya itu.

Tuan rumah lebih terdesak untuk memenangi perlawanan ini. Tewas bererti mereka boleh mengucapkan selamat tinggal kepada Liga Perdana Inggeris.

Begitupun Birmingham tentunya tidak akan memberi laluan mudah kerana kedudukan mereka juga masih belum selamat.

Lagi pun Jika menang perlawanan malam ini harapan untuk kekal dalam Liga Perdana masih bergantung kepada keputusan melibatkan dua lagi kelab bergelut, Bolton dan Reading.

Sekurangnya-kurangnya kemenangan memberikan mereka sedikit peluang untuk terus kekal sebelum menutup saingan menentang Blackburn di tempat sendiri minggu depan.

AC Milan lwn Inter Milan (Esok - 9.00 malam)

JUARA Eropah tahun lalu ini mempamer aksi mengecewakan dalam saingan Serie A sepanjang musim ini.

Lebih malang apabila mereka banyak mencicirkan mata ketika bermain di San Siro. Di awal musim AC Milan pernah menghuni tangga ke-15 liga sebelum memperbaiki kedudukan sedikit demi sedikit.

Namun dengan perlawanan liga hanya tinggal tiga perlawanan untuk ditamatkan, Milan sangat terdesak untuk mengutip mata penuh malam ini.

Apatah lagi tempat untuk ke Liga Juara-Juara musim depan masih belum terjamin apabila berada di tangga kelima liga di belakang Fiorentina. Kedua-dua kelab dipisahkan hanya dua mata.

Fiorentina yang tewas kepada Rangers pada saingan separuh akhir Piala UEFA semalam menghadapi laluan agak mudah apabila bertandang ke Cagliari.

Minggu lalu mereka mencicirkan dua mata penting ketika menentang Sampdoria di halaman sendiri, manakala Milan membelasah Livorno 4-1 hasil jaringan hatrik pemain veteran, Filippo Inzaghi.

No comments: