Monday, May 12, 2008

Manchester United pertahan gelaran EPL

MANCHESTER United berjaya mempertahankan gelaran Liga Perdana Inggeris selepas mencatat kemenangan 2-0 ke atas Wigan dalam perlawanan penutup tirai malam tadi.

Kemenangan itu sekaligus menyaksikan pesaing terdekatnya, Chelsea terpaksa berputih mata sekali lagi apabila sekadar seri 1-1 di halaman sendiri dengan Bolton.

Dua gol jaringan pemain sayap, Crisriano Ronaldo dan Ryan Giggs memastikan mahkota Liga Perdana Inggeris kekal berada di Old Trafford buat musim kedua berturut-turut selepas skuad bimbingan Sir Alex Ferguson turut mencatat kejayaan sama musim lalu.

Kemenangan United menyaksikan mereka unggul di tangga teratas liga dengan 87 mata, dan seandainya Chelsea turut mencatat kemenangan malam tadi, trofi liga tetap menjadi milik The Reds berdasarkan kelebihan jaringan yang agak besar berbanding pesaingnya itu.

Musim lalu United menamatkan saingan liga dengan mengumpul 89 mata manakala Chelsea sekadar meraih 83 mata.

Lebih manis ayam tambatan United, Cristiano Ronaldo turut dinobatkan selaku penjaring terbanyak liga dengan 31 gol. Penyerang Arsenal, Emmanuel Adebayor dan penggempur Liberpool, Fernandi Torres berkongsi kedudukan di tangga kedua dengan 24 gol.

Musim lalu anugerah penjaring terbanyak Liga Perdana Inggeris dimenangi penyerang Chelsea, Didier Drogba dengan 20 gol. Manakala Ronaldo di tangga ketiga dengan 17 gol.

No comments: