Saturday, May 3, 2008

Ronaldo diiktiraf pemain terbaik EPL


MINGGU lalu Cristiano Ronaldo menerima anugerah pemain terbaik Liga Perdana Inggeris (EPL). Minggu ini beliau menerima anugerah pemain terbaik lagi.

Bezanya, minggu lepas Ronaldo menerima anugerah berkenaan daripada Persatuan Pemain Profesional (PFA) atau secara mudahnya pemilihan daripada rakan-rakan pemain yang bernaung di bawah PFA.

Kali ini beliau mendapat pengiktirafan daripada Persatuan Wartawan Bola Sepak (FWA).

Menyaksikan kelibat Ronaldo dalam saingan EPL musim ini, tidak pelik jika anugerah berkenaan menjadi milik Ronaldo. Apatah lagi beliau telah menjaringkan 38 gol buat kelabnya, Manchester United musim ini.

Dalam saingan EPL pula beliau mendahului senarai penjaring terbanyak untuk anugerah kasut emas dengan 28 gol. Satu angka yang menakjubkan buat seorang pemain tengah sepertinya.

Bahkan rakannya yang berada di posisi penyerang seperti Wayne Rooney dan Carloz Tevez pun tidak mampu mencapai angka tersebut.

Lebih ajaib jika jumlah jaringan kedua-duanya (Rooney dan Tevez) dicampurkan ia masih belum cukup untuk mengatasi gol yang dihasilkan Ronaldo!!

Tak percaya! Carloz Tevez menjaringkan 13 gol setakat ini manakala Rooney hanya mampu mencipta 12 gol. Jika jumlah itu dicampurkan baru 25 gol sedangkan Ronaldo seorang menjaringkan 28 gol.

Barangkali Ronaldo ingin membalas dendam kekalahannya merebut anugerah Pemain Terbaik Dunia FIFA musim lalu yang menjadi milik bintang Brazil, Kaka.

Jika prestasi semasa diambil kira tidak mustahil anugerah itu akan menjadi milik Ronaldo musim ini.

Masalahnya Ronaldo tidak mampu menjelmakan aksi hebat ketika mewakili skuad kebangsaan Portugal, berbeza dengan Kaka yang mempamer aksi dan skil menarik sama ada ketika menyarung jersi AC Milan atau Brazil.

Sama-sama kita tunggu.

No comments: