Monday, May 5, 2008

Milan tangguh hasrat Inter, lonjak tangga keempat

DUA gol sumbangan Filippo Inzaghi dan Kaka serta kekalahan Fiorentina kepada Cagliari membolehkan AC Milan melonjak ke tangga keempat liga selepas juara Eropah itu mengatasi musuh setempat, Inter Milan 2-1 di San Siro malam tadi.

Kekalahan Inter menyebabkan hasrat mereka untuk merangkul gelaran Serie A musim ini tertangguh ekoran kemenangan AS Roma di Sampdoria dalam perlawanan yang diadakan serentak.

Perlawanan tumpuan itu bagaimanapun berakhir tanpa jaringan pada babak pertama, sekalipun Milan menguasai segenap ruang padang.

Bagaimanapun juara Eropah itu tidak perlu menunggu lama untuk membuka jaringan pada babak kedua.

Selepas enam minit perlawanan bersambung pemain veteran, Filippo Inzaghi meletakkan tuan rumah di depan menerusi tandukan hasil umpanan tinggi Kaka.

Lima minit kemudian giliran Kaka pula menceriakan penyokongnya yang selepas menerima hantaran Massimo Ambrosini untuk gol kedua Milan.

Julio Cruz kemudiannya menjadikan kedudukan 2-1 pada minit ke-76 apabila tendangan percumanya gagal diselamatkan penjaga gol Milan, Zeljko Kalac.

Kedudukan 2-1 kekal hingga tamat permainan yang menyaksikan tuan rumah kini mendahului satu mata di atas Fiorentina di tangga keempat.

Bagaimanapun kedudukan berkenaan masih belum selamat buat Milan dan perlu memenangi dua perlawanan berbaki untuk mengesahkan tempat ke Liga Juara-Juara Eropah musim depan.

No comments: