Sunday, June 8, 2008

EURO 2008: Medan pasukan kelas dunia peraga aksi terbaik

6Tirai EURO 2008 telah pun bermula. Selain acara pembukaan yang penuh meriah, perlawanan pembukaan antara Republik Czech dan tuan rumah bersama, Switzerland juga berlangsung hebat.

Sekalipun agak berhati-hati di awal saingan, namun kualiti perlawanan ditunjukkan kedua-dua pasukan boleh dipuji terutama sekali tuan rumah, Switzerland.

Namun adab perlawanan ada yang menang ada yang kalah. Sudah nasib Switzerland yang menguasai perlawanan berkenaan terpaksa akur dengan gol tunggal jaringan pemain gantian, Vaclav Sverkos.

Tuah sememangnya tiada bersama anak buah Jakob Kunh apabila beberapa percubaan mereka sama ada diselamatkan penjaga gol lawan, Petr Cech atau terkena palang gol.

Walaupun Switzerland lebih kerap mengasak, ketumpulan jentera serangan yang kehilangan tenaga kapten pasukan, Alexander Frei juga amat dirasakan.

Sebaliknya, Czech memanfaatkan satu-satunya peluang yang terhidang pada minit ke-70 apabila pemain gantian, Vaclav Sverkos, melepaskan rembatan yang agak melucukan untuk menewaskan penjaga gawang Switzerland, Diego Benaglio.

Dengan kejohanan baru memasuki dua hari, tentunya akan banyak lagi kejutan-kejutan dan aksi menarik akan disaksikan para peminat sukan bola sepak berkelas dunia ini.

No comments: