Saturday, June 14, 2008

Euro 2008: Hari ketujuh, 14 Jun 2008


Itali 1 Romania 1

PENJAGA gol Itali, Gianluigi Buffon menyelamatkan maruah negara itu apabila berjaya menyelamatkan sepakan penalti Adrian Mutu ketika perlawanan berbaki sepuluh minit.

Keputusan seri, sekalipun agak perit tetapi cukup untuk juara dunia itu terus bersaing merebut satu tempat ke suku akhir daripada kumpulan C.

Mutu meletakkan Romania mendahului 1-0 apabila beliau memanfaatkan kesilapan pertahanan Itali, Gianluca Zambrotta dalam kotak penalti.

Bagaimanapun Itali bangkit menyamakan kedudukan seminit kemudian menerusi Christian Panucci.

Itali akan menentang Perancis dalam perlawanan terakhir kumpulan Rabu ini manakala Romania berhadapan juara kumpulan, Belanda untuk merebut satu slot terakhir ke suku akhir.

Venue: Letzigrund Stadium
Pengadil perlawanan: Tom Henning Ovrebo (Norway)
Kehadiran penonton: 30,585
Kad kuning: 5 - Andrea Pirlo, Daniele De Rossi (Itali). Adrian Mutu, Cristian Chivu, Dorin Goian

Belanda 4 Perancis 1

AMUKAN Belanda dalam saingan Euro 2008 berterusan dengan menjadikan naib juara Piala Dunia 2006, Perancis sebagai mangsa terbaru.

Dirk Kuyt, Robin van Persie, Arjen Robben dan Wesley Sneijder masing-masing menyumbat satu gol untuk Belanda manakala Perancis hanya mendapat gol saguhati daripada bintang veteran, Thierry Henry.

Tekanan kini berpihak kepada Perancis untuk meneruskan saingan dalam kejohanan kali ini, apabila bakal berhadapan Itali untuk menentukan sama ada layak ke suku akhir atau tidak.

Venue: Stade de Suisse Wankdorf
Pengadil perlawanan: Herbert Fandel (Germany)
Kehadiran penonton: 30,777
Kad kuning: 3 - Andre Ooijer (Belanda). Claude Makelele, Jeremy Toulalan (Perancis)

No comments: