Sunday, June 22, 2008

Euro 2008: Hari ke-15, 22 Jun 2008 (Suku akhir 3)


Belanda 1 Rusia 3


TIDAK keterlaluan jika kejayaan Rusia menundukkan Belanda 3-1 sekali gus menyingkirkan pasukan pilihan itu di suku akhir, dianggap kejutan terbesar Euro 2008.

Belanda mengesahkan reputasi hebatnya di Euro 2008 apabila menundukkan dua finalis Piala Dunia 2006, Itali dan Perancis secara berturut-turut.

Bagaimanapun Belanda secara tiba-tiba hilang taring sebaik bertemu naib juara kumpulan D, Rusia di pusingan kalah mati.

Selain dibolosi tiga gol, kubu Belanda juga sering dikejutkan dengan gerakan merbahaya barisan pemain Rusia dan bernasib baik tidak melepaskan lebih banyak gol.

Seolah-olah mendapat semangat daripada pasukan Turki yang mengejutkan Croatia, Rusia juga kelihatan lebih mengancam sewaktu melancarkan serangan ke kubu Belanda.

Kebangkitan Rusia membuktikan kehebatan jurulatih kelahiran Belanda, Guus Hiddink dalam melatih pasukan kurang ternama.

Sebelum ini Hiddink pernah memacu negara Asia, Korea Selatan ke peringkat separuh akhir Piala Dunia 2002 sebelum membawa Australi mara ke suku akhir Piala Dunia 2006.

Kali ini beliau membuka mata ramai pihak apabila menukar pasukan bukan bertaraf 'bintang', Rusia menjadi pasukan yang perlu dihormati dalam kejohanan Euro 2008 ini.

Satu lagi cabaran getir Hiddink menanti di peringkat separuh akhir apabila bakal bertemu sama ada Sepanyol atau Itali.

Venue: St Jakob Park, Basel.
Pengadil perlawanan: Lubos Michel (Slovakia)
Kehadiran penonton: 39,730
Kad kuning: 6 - Khalid Boulahrouz, Robin van Persie, Rafael van der Vaart (Belanda). Denis Kolodin, Yuri Zhirkov, Dmitri Torbinski (Rusia).
Gol Belanda: Ruud van Nistelrooy (m-86)
Gol Rusia: Roman Pavlyuchenko (m-56), Dmitri Torbinski (m-112), Andrey Arshavin.

No comments: