Wednesday, June 11, 2008

Euro 2008: Hari keempat, 11 Jun 2008

Sepanyol 4 Rusia 1

HATRIK sulung pada Euro 2008 terhasil, menerusi kehebatan sentuhan penyudah David Villa ketika membantu Sepanyol membenam Rusia 4-1 dalam aksi sulung Kumpulan D.

Satu lagi gol dihasilkan menerusi Cesc Fabregas pada masa kecederaan. Pavlyuchenko menjaringkan gol tunggal Rusia empat minit sebelum tamat permainan.

Sepanyol mempamer permainan yang begitu menghiburkan. Setiap pemainnya selesa bergerak dengan bola, tidak kelam-kabut dan banyak idea.

Bagaimanapun harus diingat kesebelasan utama Rusia hanya beraksi dalam Liga Rusia berbanding para pemain Sepanyol yang sentiasa bertarung sengit dalam Liga Primera dan Liga Perdana England.

Lantaran itu, pasukan Sepanyol tidak boleh terlalu gembira dengan kemenangan pertama ini.

Ini kerana Sepanyol pernah menundukkan Rusia dalam perlawanan pembukaan Euro 2004 tetapi kedua-duanya gagal mara ke suku akhir.

Venue: Tivoli Neu Stadium
Pengadil perlawanan: Konrad Plautz (Austria)
Kehadiran penonton: 30,772
Kad kuning: "Tiada"


Greece 0 Sweden 2

PENDEKATAN Greece menyerap tekanan dan melancarkan serangan balas yang membawa kejayaannya empat tahun lalu nampaknya tidak lagi menjadi.

Bermain dengan lima pertahanan, mereka menghabiskan banyak masa pada babak pertama perlawanan dengan menunggu serangan Sweden, bertukar-tukar hantaran di depan kawasan sendiri.

Akibatnya, juara Eropah itu kecundang 0-2 di tangan Sweden dalam perlawanan pertamanya.

Zlatan Ibrahimovic menjaringkan gol pada minit ke-67 sebelum Petter Hansson menjaringkan gol kedua selang lima minit kemudian untuk menjadikan kedudukan 2-0 memihak Sweden.

Kekalahan dalam perlawanan pembukaan pasti menyukarkan tugas anak didik Otto Rehhagel memenuhi harapan negara dan para penyokong mereka dalam Euro 2008 ini.

Venue: Wals-Siezenhem Stadion
Pengadil perlawanan: Massimo Busacca (Switzerland)
Kehadiran penonton: 31,063
Kad kuning: 3 - Angelos Charisteas, Giourkas Seitaridis, Vassilios Torosidis (Greece)

No comments: