Saturday, June 21, 2008

Euro 2008: Hari ke-14, 21 Jun 2008 (Suku akhir 2)


Croatia 1 Turki 1 (Turki menang penalti 3-1)


TURKI sekali lagi membuktikan dalam bola sepak, perlawanan tidak akan tamat selagi pengadil belum meniupkan wisel penamat.

Itulah yang mereka lakukan dalam perlawanan suku akhir Euro 2008 menentang pasukan pilihan, Croatia di Vienna, Austria awal pagi tadi.

Kedua-dua pasukan gagal menjaringkan dalam tempoh 90 minit masa sebenar yang memaksa perlawanan dilanjutkan ke masa tambahan.

Segala-galanya tampak bakal berakhir dengan kemenangan kepada Croatia apabila tandukan penyerangnya, Ivan Klasnic pada minit ke-29 masa tambahan berjaya membolosi gawang Turki.

Ketika barisan pemain dan pegawai Croatia menyangka mereka akan memenangi perlawanan berkenaan, muncul Semih Senturk, juga pemain gantian, melalui tendangan kencangnya yang menggegar gawang ketika wisel penamat hendak dibunyikan.

Keputusan itu memaksa pemenang ditentukan menerusi sepakan penalti.


Rustu Recber akhirnya menjadi wira Turki apabila menyelamatkan tendangan penalti yang diambil pemain Croatia, Mladen Petric, sekali gus membawa Turki ke separuh akhir Euro 2008.

Arda Turan, Semih Senturk dan Hamit Altintop berjaya menjaringkan gol untuk Turki menerusi penentuan penalti kalah mati itu.

Manakala pemain Croatia, Luka Modric serta Ivan Rakitic gagal menyempurnakan tendangan penalti dan hanya Darijo Srna yang berjaya melaksanakan untuk pasukannya.

Venue: Ernst Happel Stadion
Pengadil perlawanan: Roberto Rosetti (Itali)
Kad kuning: 4 - Tuncay Sanli, Arda Turan, Ugur Boral, Emre Asik (Turki).
Gol Croatia: Ivan Klasnic (m-119)
Gol Turki: Semih Senturk (m-120)

No comments: