Friday, June 13, 2008

Euro 2008: Hari keenam, 13 Jun 2008

Croatia 2 Jerman 1

SEBELUM perlawanan Jerman diuar-uarkan bakal menjadi pencabar utama kejuaraan Euro 2008 selepas persembahan memberangsangkan ketika menewaskan Poland 2-1 dalam perlawanan pembukaan.

Sebaliknya di atas padang Croatia mengejutkan juara tiga kali itu untuk melangkah ke suku akhir saingan kali ini, sekali gus menyamai pencapaian terbaiknya pada 1996.

Jaringan Darijo Srna dan Ivica Olic membawa Croatia menjadi pasukan kedua selepas Portugal mara ke peringkat lapan terbaik dan meneruskan reputasi sebagai ‘pembunuh gergasi’.

Buat pertama kalinya seorang pemain dilayangkan kad merah dalam kejohanan kali ini. Pemain tengah Jerman, Bastian Schweinsteiger dilayangkan kad merah ketika saingan memasuk masa kecederaan.

Venue: Wortherseestadion
Pengadil perlawanan: Frank De Bleeckere (Belgium)
Kehadiran penonton: 30,461
Kad kuning: 6 - Darijo Srna, Josip Simunic, J Leko, Luka Modric (Croatia). Michael Ballack, Jens Lehmann (Jerman)
Kad merah: 1 - Bastian Schweinsteiger (Jerman)


Austria 1 Poland 1

TUAN rumah bersama, Austria terselamat daripada tersingkir awal daripada kejohanan sekurang-kurangnya sehingga Selasa ini apabila mereka membuat perhitungan dengan Jerman untuk merebut tempat ke suku akhir.

Bagaimanapun Austria terpaksa menunggu sehingga minit-minit akhir perlawanan untuk menyamakan kedudukan selepas ketinggalan menerusi gol Roger Guerreiro pada minit ke-30.

Jaringan penalti pemain gantian, Ivica Vastic pada masa kecederaan memastikan Austria mencuri satu mata berharga untuk terus bersaing hingga ke perlawanan terakhir.

Venue: Ernst Happel Stadion
Pengadil perlawanan: Howard Webb (England)
Kehadiran penonton: 51,428
Kad kuning: 5 - Umit Korkmaz, Sebastian Prödl (Austria). Marcin Wasilewski, Jacek Krzynowek, Jacek Bak (Poland)

No comments: