Wednesday, June 18, 2008

Euro 2008: Hari ke-11, 18 Jun 2008

Perancis 0 Itali 2

PERANCIS terpaksa menerima hakikat terkeluar dari saingan Euro 2008 lebih awal apabila tumpas di tangan musuh tradisinya, Itali 2-0 dalam perlawanan yang dicemari dengan terjahan keras dan layangan kad merah.

Perancis terpaksa bermain dengan 10 pemain sejak minit ke-25 apabila pertahanannya, Eric Abidal dipersalahkan ketika cuba menghalang Luca Toni dalam kotak penalti.

Itali bukan sahaja dihadiahkan tendangan penalti, bahkan Abidal turut dilayangkan kad merah akibat insiden itu.

Andrea Pirlo tidak menghadapi masalah menyempurnakan sepakan penalti bagi membolehkan Itali mendahului 1-0. Daniele De Rossi melengkapkan kemenangan Itali menerusi sepakan percuma pada minit ke-62.

Itali akan bertemu Sepanyol dalam perlawanan suku akhir, pagi Isnin ini.

Venue: Letzigrund Stadion
Pengadil perlawanan: Lubos Michel (Slovakia)
Kehadiran penonton: 30,585
Kad kuning: 7 - Patrice Evra, Sidney Govou, Jean-Alain Boumsong, Thierry Henry (Perancis). Andrea Pirlo, Giorgio Chiellini, Gennaro Gattuso (Itali)
Kad merah: 1 - Eric Abidal (Perancis).


Belanda 2 Romania 0

ROMANIA bukan saja gagal mencatat kemenangan untuk melayakkannya ke suku akhir, tetapi gagal memberikan cabaran sepatutnya dalam perlawanan penting itu.

Sebaliknya Belanda yang sudah pun layak ke suku akhir menampilkan persembahan menarik dan kerap memberikan ancaman kepada kubu Romania.

Bagaimanapun gol yang diburu hanya hadir pada babak kedua menerusi Klaas Jan Huntelaar minit ke-54 dan Robin van Persie minit ke-87.

Belanda menamatkan saingan awal dengan muncul juara kumpulan C dan akan bertemu sama ada Rusia atau Sweden pada peringkat suku akhir, pagi Ahad nanti.

Venue: Stade de Suisse Wankdorf
Pengadil perlawanan: Massimo Busacca (Switzerland)
Kehadiran penonton: 30,777
Kad kuning: 1 - Cristian Chivu (Romania).

No comments: