Monday, June 16, 2008

Euro 2008: Hari kesembilan, 16 Jun 2008

Switzerland 2 Portugal 0

SWITZERLAND memulihkan maruah mereka selaku penganjur bersama Euro 2008 apabila mencatat kemenangan tunggal pada hari terakhir kumpulan dengan menundukkan pasukan yang sudah layak ke suku akhir, Portugal.

Sekalipun keputusan berkenaan tidak mengubah kedudukan mereka di tangga tercorot kumpulan, namun sedikit sebanyak ia menjadi penawar selepas dua kekalahan berturut-turut sebelum ini.

Hakan Yakin sekali lagi membuktikan kehebatannya dengan menyumbat kedua-dua gol tuan rumah itu.

Keputusan itu bagaimanapun tidak mengubah kedudukan Portugal selaku juara kumpulan A.

Venue: St Jakob Park.
Pengadil perlawanan: Konrad Plautz (Austria).
Kehadiran penonton: 39,730.
Kad kuning: 8 - Hakan Yakin, Johan Vonlanthen, Tranquillo Barnetta, Gelson Fernandes (Switzerland). Paulo Ferreira, Jorge Ribeiro, Fernando Meira, Miguel (Portugal).


Turki 3 Rep Czech 2

TURKI mempamer semangat juang tinggi dengan bangkit daripada ketinggalan 2-0 untuk menundukkan Republik Czech yang merupakan semi finalis Euro 2004.

Tempoh 15 minit terakhir merubah nasib Turki daripada di ambang penyingkiran dengan menyumbat tiga gol masing-masing menerusi Arda Turan dan Nihat Kahveci yang menjaringkan dua gol terakhir.

Ini bermakna Turki mara ke suku akhir dari kumpulan A dengan mengumpul enam mata, sama dengan Portugal tetapi dibezakan dengan kelebihan gol.

Bagaimanapun agak malang buat penjaga gol Turki, Volkan Demirel yang tidak dapat beraksi pada perlawanan suku akhir nanti setelah dilayangkan kad merah di hujung perlawanan.

Venue: Stade de Geneve.
Pengadil perlawanan: Peter Frojdfeldt (Sweden).
Kehadiran penonton: 29,016.
Kad kuning: 7 - Mehmet Topal, Mehmet Aurelio, Arda Turan, Emre Asik (Turki). Tomas Galasek, Tomas Ujfalusi (Rep CZech).
Kad merah: 1 - Volkan Demirel (Turki).

No comments: