Wednesday, August 20, 2008

Piala Malaysia: Final impian peminat bola sepak

SELEPAS mengharungi pelbagai kesukaran terutama di peringkat awal kumpulan, dua pasukan pilihan, Kedah dan Selangor berjaya juga menempatkan diri ke perlawanan akhir Piala Malaysia yang dijadual 23 Ogos ini.

Kedah mengejutkan ramai peminat setianya apabila beraksi longlai pada awal saingan, di mana pasukan itu hanya berjaya mengumpul lima mata dalam empat perlawanan pertama aksi peringkat kumpulan.

Bagaimanapun pasukan Kenari itu mula menunjukkan taringnya apabila saingan memasuki pusingan kedua.

Satu demi satu pasukan dibahamnya dan berjaya muncul juara kumpulan B, sekali gus mengelak pertemuan dengan Selangor di peringkat suku akhir.

Begitu juga dengan pasukan Red Giants itu, pada satu ketika berada di ambang penyingkiran daripada saingan ke peringkat kalah mati apabila ketinggalan di belakang pesaingnya.

Sebagaimana Kedah, Selangor bangkit perlahan-lahan hingga berjaya muncul juara kumpulan A.

Kini kedua-dua pasukan akan bertarung bagi merebut piala keagungan bola sepak Malaysia apabila kedua-duanya berentap di perlawanan akhir Sabtu ini.

Selangor bermegah dengan 32 gelaran Piala Malaysia yang dimenanginya manakala Kedah unggul selepas menyapu bersih semua gelaran utama musim lalu.

Tahun ini, dua gelaran telah berjaya digapainya, salah satu daripadanya dicapai dengan menundukkan Selangor dalam aksi final.

Adakah Kedah bakal mengulangi sejarah musim lalu atau pun Gergasi Merah berjaya 'mencuri' satu trofi daripada dibolot Sang Kenari?

Tunggu aksi final Sabtu ini.

Kedah, Selangor bertemu pada final Piala Malaysia

Amirulhadi tidak sabar bantu Selangor rampas Piala Malaysia

Hajat Badrol lakar sejarah buat Kedah

Kedah, Selangor terima tentangan sengit sebelum ke final

No comments: