Wednesday, August 20, 2008

EPL: Scolari lulus ujian pertama, juara bertahan cicir mata

Arsenal & Liverpool menang tipis, Agbonlahor ledak hatrik sulung

SAINGAN Liga Perdana Inggeris 2008/09 yang memulakan tirainya Sabtu lepas (16 Ogos) menyaksikan juara bertahan, Manchester United gagal mencipta kemenangan dalam perlawanan pembukaan apabila sekadar seri 1-1 dengan Newcastle United.

Sebaliknya musuh ketat, Chelsea memulakan langkah awal dengan bergaya selepas menjadikan Portmouth mangsa pertama mereka di bawah era baru jurulatih dari Brazil, Luiz Felipe Scolari.

Chelsea membaham Portsmouth 4-0 untuk berada di tangga teratas carta liga, manakala Aston Villa di tempat kedua selepas menang 4-2 ke atas Manchester City. (carta liga)

Gabriel Agbonlahor menjadi tumpuan dalam aksi pembukaan selepas meledak hatrik pertama musim ini, sekali gus memberi amaran kepada pencabar lain.

Liverpool pula bernasib apabila mendapat gol kemenangan di hujung perlawanan menerusi ayam tambatannya, Fernando Torres ketika berkunjung ke Sunderland.

Arsenal, di sebalik menguasai perlawanan sekadar menang tipis 1-0 ke atas pendatang baru, West Bromwich hasil gol tunggal Samir Nasri yang membuat penampilan pertama bersama The Gunners.

Satu lagi pendatang baru, Hull City memulakan aksi mereka dengan langkah kanan selepas menundukkan Fulham 2-1 di tempat sendiri.

Nasib Stoke City pula agak malang apabila tumbang 1-3 kepada Bolton dalam aksi pertama mereka dalam kancah Liga Perdana.

Tottenham Hotspurs turut gagal menyerlah apabila tewas 1-2 di tangan Middlesbrough di tempat lawan hasil jaringan kemenangan bekas penyerang kontroversinya, Mido.

Malang turut menimpa Everton yang gagal mengutip sebarang mata selepas tumbang 2-3 kepada Blackburn, walaupun beraksi di gelanggan sendiri.

Dua gol Dean Ashton dalam tempoh 10 minit pertama memastikan tiga mata penuh dikutip West Ham selepas menundukkan Wigan 2-1. (Jadual dan Keputusan Perlawanan)

Dalam pada itu saingan Liga Sepanyol dan Liga Itali akan hanya bermula pada 30 Ogos ini.

Laporan berkaitan:

Newcastle cacatkan kempen awal Manchester United

Agbonlahor jaring hatrik bantu Villa belasah Man City 4-2

EPL: Permulaan cemerlang Chelsea, Scolari

EPL: Arsenal lepas ujian pertama

No comments: